Имплант в мозъка с потенциал да помага при лечение на депресия

Разработката може да помогне на учените да разберат и лекуват по-добре органичната депресия при човека
Beginning

Безжично устройство за невронно стимулиране под формата на миниатюрен мозъчен имплант е сред най-необичайните достижения на съвременната бионика. Имплантът е изключително малък – с размера на оризово зърно – и чрез него учени от Станфорд са успели да стимулират мозъка на опитни мишки посредством електрически сигнали, без това да нарушава обичайния им начин на живот, според специализираното издание Live Science. Тази разработка би могла да помогне на учени и лекари да разберат повече за устройството на мозъка, както и да лекуват по-добре различни психични разстройства, сред които и депресия.

Учените зад проекта обясняват, че човешкият мозък е „най-мощният познат компютър“ – сложна система от естествени, живи електрически вериги. За да разширят съществуващото (и доста ограничено) познание за функционирането на мозъка, група невролози планират редица клинични изпитвания, в рамките на които да стимулират мозъци на по-просто устроени опитни животни по време на движение и докато реагират на заобикаляващта ги среда.

Това се прави чрез малки устройства, стимулиращи мозъка, без да пречат на движението или живота на опитните животни. За целта те трябва да се движат необезпокоявани и да могат реагират свободно в рамките на експеримента. До този момент подобно условие е било трудноизпълнимо заради обема и тежестта на съществуващите батерии, скоито се захранват невростимулиращите устройства. Сега обаче учените от Станфорд ги захранват безжично чрез метода на магнитна индукция. При него енергията се предава от една метална намотка към друга посредством магнитни полета.

Според един от авторите на изследването – Ада Пуун, инженер от Университета в Станфорд, Калифорния - безжична невронна стимулация позволява разработване на системи, с които опитните мишки могат да се движат необезпокоявани в по-голямо пространство.

Досегашните устройства за мозъчна стимулация обаче са били ограничени от компонентите за генериране на енергия. Ако компонентите са твърде малки, връзката се губи, когато животните се отдалечат от мястото, където е насочена енергията. Ако пък са твърде големи, те не могат да бъдат присадени.

Сега екипи учени от Станфорд са създали безжично захранвано устройство за стимулиране на мозък, което използва тялото на мишките, за да събира енергия.

Устройството е с форма на цилиндър и е широко около 2 милиметра, дълго 3 милиметра и тежи едва 20 милиграма.

Тези оптимизирани параметри го правят близо 100 пъти по-малко и по-леко от конструираните до настоящия момент устройства. Телата на опитните животни не поглъщат енергията, а взаимодействат със заобикалящите ги магнитни полета и я фокусират като лещи от предавателя към приемника в импланта, разказват изследователите. Те са в състояние да захранват импланта в камера с широчина 16 сантиметра, обточена със специална магнитна мрежа.

За целите на изследването имплантите се присаждат в област в мозъка, за който се знае, че е свързан с моделите на депресия и безпокойство.

Това прави възможно провеждането на редица нови експерименти, които могат да помогнат за по-доброто разбиране на психични разстройства като депресията, както и за тяхното по-адекватно лечение. Екипът от учени публикува досегашните разработки и резултатите от изследването си в специализирания журнал Physical Review Applied.

Recommended medical centers for this type of disease